Metody pozyskiwania pracowników

0
33
metody pozyskiwania pracowników

Skoro chętnych do pracy jest tak wielu, a pracodawcy stale szukają nowych pracowników, to teoretycznie połączenie ze sobą jednych i drugich nie powinno stanowić najmniejszego problemu. Tymczasem, gdy w grę wchodzi wysoko wyspecjalizowane stanowisko, na którym potrzebne są określone kompetencje i doświadczenie, odnalezienie właściwego kandydata wcale nie jest proste. Do poszukiwania odpowiednich osób należy podejść w sposób metodyczny i wykorzystywać takie sposoby, które zapewnią optymalne rezultaty.

Wszystkie możliwości Internetu

Czasy, kiedy to w codziennej prasie poszukiwało się interesujących ogłoszeń o pracę, dawno już minęły. Obecnie medium, które ma największy zasięg i daje najwięcej możliwości zarówno tym, którzy oferują zatrudnienie, jak i tym, którzy za nowym zajęciem się rozglądają, jest Internet. Jego potęgę i potencjał można wykorzystać na wiele sposobów. Wśród najpopularniejszych metod pozyskiwania kandydatów do pracy z pewnością należy wymienić:

  • zamieszczanie ogłoszeń w płatnych bądź bezpłatnych serwisach ogłoszeniowych – w tym przypadku można liczyć na bardzo duży odzew ze strony poszukujących pracy, ale trzeba mieć na uwadze to, że nie zawsze będą to osoby spełniające wszystkie lub choćby większość wymagań przedstawionych przez pracodawcę. Nierzadko internauci korzystający z takich serwisów wysyłają swoje CV taśmowo, licząc na jakiekolwiek oferty zwrotne. Nie poświęcają tym samym zbyt wiele czasu na dokładne przeanalizowanie ogłoszeń, znalezienie informacji na temat rekrutującej firmy czy sprofilowanie swoich dokumentów rekrutacyjnych w taki sposób, by ukazywały one najbardziej pożądane przez potencjalnego pracodawcę kompetencje.
  • umieszczanie ofert w mediach społecznościowych – mowa tu w szczególności o wyspecjalizowanych grupach na Facebooku, zrzeszających osoby posiadające doświadczenie w konkretnych dziedzinach i zainteresowanych jasno określonym rodzajem pracy. Dzięki temu, że od początku zarówno pracodawca, jak i potencjalny zatrudniony „grają w otwarte karty”, droga do znalezienia kandydata idealnego ulega znacznemu skróceniu.
  • korzystanie z serwisów społecznościowych o profilu zawodowo-biznesowym, takich jak LinkedIn czy GoldenLine. Każdy pracodawca, który szuka wysoko wykwalifikowanej kadry, prędzej czy później trafi na te strony. Tak naprawdę są to gotowe, bardzo zaawansowane narzędzia rekrutacyjne, ponieważ każdy pracownik, który tworzy w serwisach swój profil, umieszcza na nich bardzo szczegółowe informacje na temat swojego doświadczenia zawodowego, wykonywanych obowiązków, kompetencji, wykształcenia, przebytych kursów i referencji.
  • udzielanie się na branżowych forach – to sposób wymagający od pracodawcy nieco większego zaangażowania, ale równocześnie bardzo efektywny. Dlaczego? Bo także pozwala dotrzeć bezpośrednio do pracowników wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach, posiadających wiedzę ekspercką i umiejętności na najwyższym poziomie.

System poleceń pracowniczych

Ta metoda zyskuje na popularności, bo też jej skuteczność potwierdza coraz więcej badań. Okazuje się, że pracownicy, którzy trafiają do określonej firmy z rekomendacji osób już w niej zatrudnionych, lepiej i szybciej integrują się z grupą, szybciej „wchodzą” w nowe środowisko oraz są lepiej dopasowani do profilu organizacji i jej systemu wartości. Cechuje ich także większa lojalność względem nowego pracodawcy. Potwierdzenie tych informacji można znaleźć np. w raporcie Jobvite The 2015 Recruiter Nation Survey.

Firmy rekrutacyjne

Korzystanie z usług firm wyspecjalizowanych w poszukiwaniu i skutecznym pozyskiwaniu kandydatów o określonych kompetencjach polecane jest w szczególności tym pracodawcom, którzy potrzebują najlepszych fachowców. Doświadczeni hedahunterzy i specjaliści z zakresu HR potrafią doskonale ocenić, czy dana osoba sprawdzi się na konkretnym stanowisku. Dysponują oni nie tylko ekspercką wiedzą, ale też szeregiem narzędzi oraz umiejętnościami interpersonalnymi niezbędnymi do efektywnego przeprowadzenia procesu rekrutacji. Gdy sam pracodawca z jakichś przyczyn nie może zająć się poszukiwaniem pracowników na własną rękę, oddanie tego zadania firmom rekrutacyjnym jest najlepszym rozwiązaniem, bo pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Trzeba jednak liczyć się z tym, że takie usługi wiążą się z określonym kosztem.

Regularne publikowanie ogłoszeń na firmowej stronie

Kandydaci do pracy, którzy biorą kwestie związane z rozwojem zawodowym we własne ręce, często poszukują ciekawego zatrudnienia samodzielnie, docierając bezpośrednio do firm o określonym profilu działalności. W takiej sytuacji zakładka „Kariera” jest jednym z pierwszych miejsc, do których trafiają. Dobrze zatem, jeśli informacje i oferty, które są tam zamieszczane, były na bieżąco aktualizowane i odpowiadały rzeczywistemu zapotrzebowaniu przedsiębiorstwa na nowych pracowników.

Współczesne realia rynku pracy wymagają od pracodawców poszukujących nowych pracowników dużej elastyczności i wszechstronności. Dobrze jest się zatem dywersyfikować metody pozyskiwania pracowników i wykorzystać wszystkie możliwe kanały, którymi można dotrzeć do wymarzonego kandydata.

Leave a reply