Jak aktywnie walczyć ze stresem: odpowiednie nawyki żywieniowe

0
65

Stres jest chyba jednym z największych wyzwań i problemów współczesnego człowieka. Tempo życia, wysokie oczekiwania wobec samych siebie i niepewność co do naszej przyszłości sprawiają, iż niepokój i dyskomfort towarzyszy nam niemal każdego dnia. Na szczęście, istnieje kilka sprawdzonych sposobów, jak redukować czy wręcz eliminować stres. Co ciekawe, należą do nich także… odpowiednie nawyki żywieniowe.

Można zadać sobie pytanie, jaki jest wpływ diety czy używek na poczucie stresu, który jest przecież reakcją czysto psychiczną. Pamiętajmy jednak, że niemal wszystkim tym, co odczuwamy, rządzą hormony – czyli substancje chemiczne.

Weźmy banany. Poza wysoką zawartością potasu, dostarczają nam dopaminy oraz magnezu, którego poziom spada w stresujących sytuacjach. Zawarta w nich witamina B6 wspiera układ nerwowy, co jest tak ważne, gdy dbamy o stan zdrowia psychicznego. Dużo magnezu znajdziemy także w zielonych sałatach, a to pomoże regulować poziom kortyzolu i ciśnienie krwi.

Zmniejszyć poziom stresu pomagają także antyoksydanty – te znajdziemy w ciemnych owocach (jeżyny, porzeczki), ale i… ciemnej czekoladzie. Wsparciem dla naszego organizmu będzie także mleko i nabiał. Produkty te bogate są w wapń, a ten ważny jest w pracy mięśni. A odpowiednio odżywione mięśnie to redukcja fizycznego napięcia towarzyszącego stresowi.

Poza czysto żywieniowym podejściem, ważne jest także to, jak jemy i jak czujemy się w trakcie posiłku. Ciepły, smaczny posiłek wyzwoli produkcję serotoniny i dopaminy. Badania wykazały m. in. pozytywny wpływ picia ciepłych napojów – i de facto nie ma znaczenia, czy wybieramy zieloną herbatą, napar ziołowy, czy… gorącą wodę.

Zwróćmy jednak także uwagę na to, czego w stresie unikać.

Bardzo ważną kwestią będą używki. Weźmy papierosy i kawę. Nikotyna i kofeina to substancje pobudzające. A zatem, w rzeczywistości nie uspokoją skołatanych nerwów, a jedynie zwielokrotnią odczucie niepokoju. Zestresowany organizm, dodatkowo pobudzony, będzie zwyczajnie intensywnej reagował na bodźce, a zatem wzmocni poczucie stresu. Kawa i papierosy nie są więc rozwiązaniem problemu. Więcej – mogą go tylko zwielokrotnić.

Dlaczego zatem w kryzysowej sytuacji sięgamy po papierosa? Głównie chodzi o poczucie oderwania się od danej chwili i zajęcia się czymś innym – nawet, gdy tą czynnością jest banalne palenie tytoniu. W rzeczywistości jednak, równie skuteczne byłoby, gdybyśmy w chwili stresu poświęcili się żonglowaniu czy budowaniu wieży z klocków.

Podobnie ma się sprawa z alkoholem. Ten w mniejszych ilościach pobudza – a tego w stresie nie chcemy – zaś w większych ilościach prowadzi do błędnego postrzegania rzeczywistości. A to byłoby tylko zamaskowaniem problemu, a nie rozwiązaniem go.

Pomocą w zredukowaniu stresu będzie także wyeliminowanie nadmiernej ilości cukrów. Dieta bogata w cukry proste oznacza cykliczne spadki i wzrosty poziomu glukozy we krwi. Spadek poziomu cukrów to poczucie zmęczenia i irytacji. A to ostatnia rzecz, jakiej potrzebujemy w sytuacji stresowej. Zdrowa, bogata w warzywa dieta, bez zbędnych węglowodanów, to stały poziom energii przez cały dzień i brak wahań nastroju.

Postawą zatem zdrowej diety, która pomaga w redukcji stresu, będzie unikanie używek, które powszechnie uznawane są za negatywne dla naszego samopoczucia. Dodając zaś do codziennej diety kilka składników zawierających odpowiednie substancje odżywcze i minerały, możemy realnie wspierać nasz organizm w stresujących sytuacjach.

Leave a reply