Wszystko co musisz wiedzieć o licencji transportowej

0
81

Licencja transportowa to dokument, który pozwala przedsiębiorcy czy osobie prowadzącej działalność gospodarczą na przewożenie towarów lub osób w celach zarobkowych. Zakładając więc firmę transportową, albo poszerzając usługi istniejącej już działalności, niezbędny jest do spełnienia ten właśnie warunek, inaczej możemy zapomnieć o legalnym prowadzeniu firmy.

Nie istotne jest również czy do prowadzenia działalności wykorzystujesz ciężarówkę, busa, czy autokar, liczy się sam fakt zarabiania pieniędzy na świadczonych usługach transportowych. Jeżeli są to wycieczki krajowe i międzynarodowe, transport paliwa, produktów spożywczych czy przemysłowych w kraju i poza jego granicami, a za swoją pracę otrzymujesz wynagrodzenie – potrzebujesz licencji transportowej.

Czy trudno jest uzyskać licencję transportową?

Abyś mógł ubiegać się o licencję transportową musisz dysponować odpowiednim zasobem finansowym, a dodatkowo spełniać kilka innych warunków. Warto zapoznać się ze wszystkimi wymogami jeszcze przed podjęciem decyzji o założeniu tak ukierunkowanej działalności, aby nie przepalać niepotrzebnie energii, czasu i gotówki. Chociaż Główny Inspektorat Transportu Drogowego informuje, że wszelkie wnioski rozpatruje w terminie do 3 miesięcy, to musisz liczyć się z tym, że każdy źle wypełniony albo brakujący dokument, może wydłużyć cały proces oczekiwania na licencję. Aby w ogóle przystąpić do ubiegania się o licencję transportową konieczne są do spełnienia następujące warunki:

  • Certyfikat kompetencji zawodowych – to dokument, który musi posiadać chociaż jedna osoba zarządzająca przedsiębiorstwem czy firmą. Nie chodzi tutaj o kierowców, a o prezesów, członków zarządu, właścicieli firm podejmujących kluczowe decyzje dla działalności. Certyfikat można wykonać w wielu firmach nauki jazdy, wystarczy w wyszukiwarce wpisać odpowiednie hasło i miejscowość, w której chcemy taki kurs odbyć.
  • Zaświadczenie o niekaralności – przedsiębiorca nie może mieć jakiegokolwiek wyroku sądowego mówiącego o przestępstwach skarbowych, przegranych spraw w związku z mieniem, środowiskiem czy warunkami pracy i płac.
  • Osoba ubiegająca się o licencję transportową nie może mieć zakazu wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego.
  • Dobra reputacja – przedsiębiorca musi dysponować zaświadczeniem o dobrej reputacji, czyli spełniać wymogi zawarte w art. 5c ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
  • Zdolność finansowa – każdy przedsiębiorca ubiegający się o licencję transportową musi posiadać zabezpieczenie gotówkowe w wysokości 9 000 euro na pierwszy pojazd i w wysokości 5 000 euro za każdy kolejny pojazd, który służy do transportu osób lub towarów.

Poza powyższymi warunkami, do wniosku o licencję transportową należy złożyć szereg odpowiednich dokumentów, a należą do nich:

  • odpis z rejestru przedsiębiorców KRS,
  • zaświadczenie o nadaniu NIP oraz REGON,
  • zaświadczenie o niekaralności,
  • kopia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych,
  • potwierdzenie wymaganej zdolności finansowej,
  • kopie dokumentów pojazdów, których licencja transportowa będzie dotyczyła,
  • zaświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców,
  • dowód wniesienia opłat za wydanie licencji.

Jak poradzić sobie z uzyskaniem licencji transportowej?

W obecnych czasach pandemii część spraw związanych z uzyskaniem licencji możemy załatwić online, co na pewno jest wygodne, ale ma również swoje minusy. Jeżeli nie mamy pewności, czy zgromadziliśmy komplet dokumentów, czy dobrze je wypełniliśmy i czy spełniamy wszystkie warunki, to nie będziemy mogli od ręki rozwiać naszych wątpliwości i zareagować. Kontakt telefoniczny czy mailowy może znacznie wydłużyć cały proces ubiegania się o licencję, a przecież zależy nam na czasie. Z pomocą przychodzi BOS Licencje transportowe, czyli firma, która w naszym imieniu przejdzie cały proces urzędowy, zweryfikuje otrzymane materiały, pomoże uzupełnić brakujące oświadczenia i wskaże miejsca, w które powinniśmy się udać, aby jak najszybciej otrzymać wymagane wnioski, zaświadczenia i dokumenty. I chociaż BOS Licencje transportowe nie jest firmą charytatywną, to warto zwrócić się do nich o pomoc, ustalić wszystkie szczegóły i mieć pewność, że nasza sprawa jest w dobrych rękach, że zostanie załatwiona najszybciej jak będzie to możliwe, a dodatkowe koszty związane z jej obsługą na pewno nie zaważą na poduszce finansowej firmy czy przedsiębiorstwa.

Leave a reply