Najpopularniejsze błędy przy tworzeniu CV

0
746

Już samo szukanie zatrudnienia można w sumie określić jako pewien rodzaj pracy, przy której trzeba umieć się wykazać. Ważne jest bowiem nie tylko znalezienie oferty marzeń, ale również to, aby osoby odpowiedzialne za rekrutację na dane stanowisko uwierzyły, że to właśnie nas szukają. Zaś pierwszym etapem weryfikacji jest ocena CV kandydata. Jeśli zawiera ono błędy i jest napisane po prostu źle, nie mamy co liczyć na pozytywny odbiór naszego zgłoszenia, a tym bardziej – na zaproszenie do dalszego etapu, czyli rozmowy kwalifikacyjnej. Podstawowe błędy, popełniane przy tworzeniu CV, można generalnie podzielić na dwa rodzaje: te formalne i te dotyczące treści. Na czym dokładnie polegają? I jak ich uniknąć?

Po pierwsze – forma CV

CV, jak każda z form wypowiedzi, rządzi się swoimi prawami. Nieprzestrzeganie ich może sprawić, że zostaniemy uznani za osobę nieprofesjonalną, niedokładną czy wręcz niechlujną. W każdym razie – nie taką, której chciałoby się powierzyć dane stanowisko pracy i różne, odpowiedzialne zadania. Zatem na jakie kwestie pod względem formy CV należy zwrócić uwagę?

  1. Format. Najlepszym formatem do wysyłania CV drogą mailową jest PDF. Pliki Word potrafią bowiem w różny sposób wyświetlać się na innych urządzeniach. Warto więc zadbać o to, żeby na monitorze osoby rekrutujące nie doszło do dziwnych sytuacji („rozjechany” tekst i inne nieestetyczne zmiany), które niekorzystnie wpłyną na odbiór dokumentu z naszym życiorysem.
  2. Błędy językowe. CV, w którym występują pomyłki o charakterze ortograficznym lub stylistycznym, podobnie jak zwykłe literówki, niestety może sprawić, że w oczach osoby rekrutującej wyjdziemy na kogoś, kto jest niedokładny i chaotyczny w działaniu, a nawet lekceważy innych, np. odbiorców ważnych komunikatów i dokumentów.
  3. Wybór nieodpowiedniej czcionki. Tekst, który ma nas wypromować, nie może być napisany czcionką utrudniającą odczytanie dokumentu. Zdecydowanym błędem jest stosowanie fontów stylizowanych na pismo odręczne, starodawne, a także typu „komiksowego”. Również rozmiar liter należy dobrać tak, by zapewnić wygodne odczytanie tekstu.
  4. Długość dokumentu. Rozplanowanie wizualne CV jest bardzo ważne. Przyjęło się, że nie powinno zajmować mniej, niż jedną stronę A4, ale też nie więcej, niż dwie strony A4 w przypadku osób z obszerniejszym doświadczeniem zawodowym. Jeśli obawiamy się, że nasz życiorys mógłby zająć więcej – ograniczmy zawierane w dokumencie informacje o sobie do kilku lat wstecz.
  5. Zaburzona chronologia. Pisząc CV, musimy pamiętać, że w tej formie wypowiedzi obowiązuje tzw. „odwrócona chronologia”. Oznacza to, że aktualne i najświeższe zdarzenia z naszego życia powinny być pod nagłówkiem, a starsze – w dalszej kolejności. To jedna z istotniejszych kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę.
  6. Brak klauzuli o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych. Klauzula ta powinna znajdować się na samym końcu każdego CV. Jej brak może niestety spowodować automatyczne odrzucenie dokumentu w procesie rekrutacyjnym!

Po drugie – treść CV

Życiorys, który przedstawiamy osobom przeprowadzającym rekrutację, powinien w pewien sposób nas wypromować. Jeśli CV spełnia obowiązujące i przyjęte normy techniczne oraz formalne – warto zadbać o to, aby również jego treść odpowiadała na wymogi procesów związanych z oceną kandydata na dane stanowisko pracy. Co więc może skutecznie popsuć efekt, jeśli chodzi o ten aspekt CV?

  1. Złe zdjęcie lub jego brak. W CV obcojęzycznym brak zdjęcia nie jest błędem, jednak w tych napisanych po polsku może doprowadzić do odrzucenia naszego zgłoszenia. Należy również zadbać o to, by zawarta w dokumencie fotografia była wyraźna i profesjonalna. Niedopuszczalne jest umieszczanie w CV zdjęć z wakacji czy takich, na których występuje kilka osób.
  2. Słownictwo. Dobrze zdecydować się na jego neutralny charakter. Nie należy przesadzać z używaniem zarówno profesjonalnego żargonu, jak i słów potocznych czy kolokwialnych zwrotów.
  3. Brak szczegółowych informacji. Częstym błędem w wielu dokumentach tego typu jest brak konkretnych informacji, mówiących o naszych obowiązkach na poprzednich stanowiskach pracy. Osoby rekrutujące muszą wiedzieć, czym dokładnie się zajmowaliśmy, jakie programy obsługiwaliśmy itp. Również wszystkie okresy i daty, podane przez nas w CV, powinny być jak najbardziej sprecyzowane.
  4. Zbędne informacje lub ich niedopasowanie do oferty pracy. Pisząc CV, pamiętajmy, żeby ograniczyć się do wiadomości odpowiednio dopasowanych do stanowiska, na jakie aplikujemy. Przykładowo, informacje o pracach dorywczych w okresie studiów okażą się zbędne, jeśli nie mają nic wspólnego z tym, czym mielibyśmy się zająć w nowym miejscu zatrudnienia. Wszystko jedno, czy chodzi o sklep spożywczy, gabinet kosmetyczny, wydawnictwo prasowe czy inne miejsce – zwróćmy uwagę na to, jaki charakter ma dana branża i interesujące nas stanowisko oraz które w związku z tym informacje mogą okazać się istotne. A następnie – przemyślmy dokładnie wiadomości zamieszczane w naszym Curriculum Vitae. Nie należy także umieszczać danych dotyczących np. wieku, wyznania, obywatelstwa itd. Są one całkowicie zbędne i nic nie wnoszą do CV.
  5. Kłamstwo. To w zasadzie oczywiste, choć nieraz zdarzają się sytuacje, w których do niego dochodzi. Pamiętajmy, że CV to poważny dokument. Niedopuszczalne jest w nim zatem przekłamywanie rzeczywistości czy podkoloryzowanie faktów, co zwykle może być szybko i łatwo zweryfikowane.

Jeśli zależy nam na tym, żeby CV wywalczyło dla nas wymarzone stanowisko pracy – przede wszystkim zadbajmy o jego przyzwoitą, poprawną i estetyczną postać, wyzbytą zasadniczych błędów. Błędów zaważających na całościowym odbiorze naszej osoby i często naprawdę przekreślającym szanse zdobycia zatrudnienia już na samym początku procesu rekrutacji. Więcej na ten temat można przeczytać na portalu Kreatywna.pl.

Leave a reply